Mentő telefonszám – Amit mindenkinek tudnia kéne

hirdetes
Mentő telefonszám – Amit mindenkinek tudnia kéne
Kérjük értékelje az olvasottakat!

2017 óta már kettő mentő telefonszám is létezik. Míg 2017 előtt a 104-es hívószámon érhettük el a mentőket, ma már a 112-n is hívhatunk segítséget. A változásnak számos oka van és nem egy lépésben álltak át erre a rendszerre, hanem kétlépéses változás következett be. Ez a változás számos előnnyel jár, nagy segítség a mentőknek, tűzoltóknak és rendőrségnek, de a hívó félnek is, amennyiben valóban szükség van valamelyik szerv beavatkozására.

Melyik mentő telefonszám hívása hatékonyabb?

Amennyiben mentőt kell hívni, teljesen mindegy, hogy a 104-et vagy pedig a 112-t tárcsázzuk. Minkét hívás ugyanoda fut be és ugyanolyan módon történik meg a riasztás. A múlt évben felreppent a hír, mely szerint a 104-es mentő telefonszám megszűnik. Nos, ez nem fedi a valóságot, mivel mindkét szám megmaradt. Akkor mi a különbség a két szám között és milyen változások álltak be az új rendszer bevezetésével?

104 – es mentő telefonszám: Ezt a számot nyugodtan hívhatja bárki, aki úgy gondolja, hogy mentőre van szüksége, de ugyanoda fut be, ahová az összes többi segítségkérő hívás is.

112 – es egységes európai segélyhívószám. Ezen a telefonszámon mentőt, tűzoltót és rendőrt is lehet hívni. A szám már régóta létezik, 2009-óta hivatalos napja is van minden február 11-én, hogy így is népszerűsítsék.

Idei évtől kezdve mindkét telefonszám a két fő központ egyikébe fut be, ahol gyorsan és szakszerűen átirányítják a megfelelő szervnek és kirendeltségnek vagy onnan riasztják az illetékeseket. első hallásra lehetséges, hogy néhányaknak bonyolultabbnak és lassabbnak tűnik ez a megoldás, azonban sokkal hatékonyabbnak bizonyult az eddigi szeparált lehetőségekhez képest.

A segélykérő hívások egy része nem oda futott be, ahová kellett volna, a központosítással ez nem történhet meg, mindig a megfelelő, területileg illetékes vagy legközelebb lévő, tehát leggyorsabban reagálni tudó szerv kerül riasztásra. Nem csupán az emberek tévedései, de a rosszindulat vagy felelőtlenség is kiküszöbölhető ezzel a megoldással. Biztosan meglepő, de a riasztások jelentős része, sőt kimondhatjuk, hogy legnagyobb része szándékos téves riasztás. Egy kisebb hányada csupán információkérés, így kevesebb, mint a hívások negyede igényel valódi közbeavatkozást.

Ha ezt százalékosan akarjuk mérni, akkor azt mondhatjuk, hogy az esetek 70%-ában a szándékos félrevezetés, gyerekek meggondolatlan csínjei vagy rosszindulatú szervezkedés áll a háttérben. Információkérés a hívások 10%-ában történik. Könnyű kiszámolni, hogy a segélykérések mindössze 20%-a az, amelynél valóban be kell avatkozni. A számok természetesen nem csak a mentők riasztására, de a rendőrség és a tűzoltók hamis riasztására is vonatkozik egyben.

Jelenleg Magyarországon két központot tartanak fenn, mégpedig Miskolcon és Szombathelyen. Ezek valamelyikébe fut be minden mentő, rendőr, tűzoltó hívás valamint a 112 is. Az egységesítés hatékony, az Európában egységesen hívható, könnyen megjegyezhető 112-es telefonszám pedig nagyobb biztonságot kínál, hiszen így külföldön is tudjuk, hová telefonáljunk gond esetén.

A mentő telefonszám mindig legyen szem előtt

Baleseteknél, kényes helyzetekben sokszor az dönti el a pozitív vagy negatív végkimenetelt, hogy milyen gyorsan érkezik meg a szakszerű segítség. Ezért nagyon fontos, hogy minden egyes ember ismerje a segélykérő telefonszámokat. Érdemes ezeket beírni a telefonkönyve, otthon kiragasztani a hűtőre, közintézményekben, szórakozóhelyeken, vendéglátóegységekben, üzletekben kötelező is jól látható helyre kiakasztani őket. Nagyon fontos, hogy a gyerekeket is megtanítsuk a segélyhívásra, és mi magunk is tudjuk, mikor mit kell tennünk.

Share Button