A belföldi tudakozó kapcsán nagyon sokakban felmerül a kérdés, hogy mit is takar ez a szolgáltatás, miről lehet kérdezni ott, egyáltalán miért érdemes felhívni? Noha az internet ma már minden ember számára elérhető, a gyakorlatban azonban csak nagyon kevesen tudják tudatosan és hasznosan használni a világháló adta lehetőségeket, ezáltal hiába keresnek egy információt, nem tudják megfelelően, célirányosan megkeresni, mert például rossz keresőszavakat használnak, így többnyire haszontalan gyűjtőoldalakat kapnak, amelyek kétes hitelességűek, ezen felül pedig gyakran nem elégítik ki a felhasználó információéhségét.
Mindez gyakran egészen általános dolgokban mutatkozik meg, mint amilyen például a bankok, a posták vagy az egyszerű hivatalok nyitvatartási ideje, címe, esetleg telefonszáma, amit egy gyakorlott internet-felhasználó – vagy éppen a belföldi tudakozó emberei – azonnal megtalálnának, egy kevésbé járatos ember azonban korántsem biztos.
Tömören tehát míg az emberek jelentős része lényegében csak szörfölget a világhálón, addig a tudakozó emberei céltudatosan és pontosan tudnak keresni, és rendelkezésükre áll egy olyan közvetlen adatbázis is, aminek köszönhetően alapvető információkat néhány másodpercen belül tudnak közölni velünk.
Belföldi tudakozó tények és tévhitek
A belföldi tudakozó kapcsán létezik továbbá néhány tévhit is. Hazánkban ugyanis kétféle tudakozó létezik, a szimpla belföldi tudakozó és a tudakozó plusz. Amennyiben csak egy nevet, egy címet, esetleg egy telefonszámot vagy nyitva tartási időt szeretnénk, akkor értelemszerűen a szimpla belföldi tudakozót érdemes feltárcsázni a segítség reményében, ilyenkor ugyanis a szakemberek egy speciális adatbázisban, internet nélkül próbálnak segíteni egy magánszemélyeket, vállalkozásokat és egyebeket tartalmazó listáról. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy ilyen esetekben olyan telefonszámok és címek is megoszthatók a kérdezőkkel, amelyek például nem nyilvánosak, a világhálón nem lelhetők fel.
A belföldi tudakozó tehát a tudakozó első lépése, érdemes minden esetben ott kezdeni a tudakozódást az olyan esetekben, ha nevet, címet, telefonszámot, esetleg rendelőt, vállalkozót vagy boltot keresünk. Előfordulhat természetesen, hogy bizonyos keresési opciókra nincs megfelelő találat. Ilyenkor a tudakozó munkatársa és az ügyfél megpróbálnak pontosítani az adatokon, de amennyiben ez sem hoz eredményt, abban az esetben nem marad más hátra, minthogy a munkatárs átkapcsol minket a tudakozó plusz szolgáltatásra, ahol egészen más szinten zajlik a keresés, történetesen már az internet bevonásával.
Mikor hívja a tudakozó pluszt?
A tudakozó plusz lehetőséget biztosít arra, hogy olyan információkat is megtudjunk, aminek apropóját lényegében csak körülírással tudunk meghatározni. Ha tehát a név, cím és telefonszám szentháromságán kívül valami mást is szeretnénk megtudni, vagy nyitva tartásra, menetrendre, e-mail címre, vagy bármi más adatra lennénk kíváncsiak, akkor itt tudnak segíteni nekünk – már amennyiben kérdésünk a józanész határain belülre esik.
A belföldi tudakozó használatával kapcsolatban nagyon fontos, hogy valóban csak akkor hívjuk fel, ha tudjuk mit keresünk, és azzal kapcsolatban van olyan információnk, amelyen el lehet indulni a keresőben. Ha tehát azt szeretnénk kideríteni, hogy az egyik budapesti virágüzletben kapni-e száz szál sárga gerberát, akkor arra vélhetően még a tudakozó plusz sem fog tudni megfelelő és pontos választ adni, pláne nem úgy, hogy nem pontosítottuk a kerületet és a többi. A tudakozó tehát nem gondolatolvasó, de segít, ha konkrét információt keresünk.