Szerző: telefonszam-tudakozo.hu
Dátum: 2020-12-03 17:29:40
Olvasási idő: 3 perc
Kategória: Kereskedelem
Tény, hogy a várakozásokon felüli növekedés elképzelhetetlen lett volna a koronavírus-járvány által okozott változások nélkül. Az egyik fővárosi marketingügynökség munkatársa az úgynevezett átterelődés hatására hívja fel a figyelmet; míg a teljes kiskereskedelem jó esetben is pozitív nullán zárja ezt az évet, addig az e-kereskedelem kifejezetten szárnyal. Ez pedig annak tudható be, hogy a vásárlások jelentős hányada a hagyományos boltokból az online térbe költözött.
Az idei esztendő minden negyedévét várakozásokon felüli növekedési ütem jellemzi. Az első negyedév 21%-os növekedése magasabb az előzetes várakozásoknál, noha az igazi bumm csak ezután következett; az online piac a második negyedévben mintegy 47%-ot tudott nőni! Ehhez képest a harmadik periódus 19%-os bővülése visszaesésnek tűnhet, persze ez is magasabb az előzetes várakozásoknál.
Ugyanakkor adott a kérdés, hogy az utolsó negyedév milyen eredményeket hozhat az e-kereskedelemben; folytatódik a harmadik negyedévben tapasztalt lassulás, vagy pedig a romló járványhelyzet újra felpörgeti az áruházak forgalmát. Ha a legnagyobb e-kereskedők Black Friday forgalmából indulunk ki, akkor a második opció valószínűbb; úgy tűnik, a téli vásárlási láz nem csillapítható.
Emellett sokakat már most az a kérdés foglalkoztat, hogy mi vár 2021-ben az e-kereskedelem szereplőire. Sokan úgy vélik, hogy az idei évben elvégzett szolgáltatásfejlesztések meghozzák a gyümölcsüket, így a következő esztendőnek is nyertesei lesznek a webáruházak. Persze a pesszimista hangok sem alaptalanok, hiszen a kiürülő családi kasszák és a gazdasági visszaesés hatása törvényszerűen begyűrűzik az online kereskedelembe is.
Ugyanakkor érdemes látni azt is, hogy nincs realitása az online piac szélsőséges bezuhanásának. Az idei esztendő eredményeit elsősorban a vásárlási gyakoriság és a megrendelési érték növekedése szolgáltatta. Nagyobb visszaeséstől abban az esetben kellene tartani, ha a növekedésért elsősorban a vásárlói bázis bővülése lenne felelős, de ez nem így van, hiszen a bázis növekedése nagyjából 2% körüli lehetett.
A marketingszakértő szerint a legnagyobb veszélyt a logisztikai szektor túlterheltsége hordozza magában. Amennyiben a Black Friday sorozat, illetve a karácsonyi vásárlási láz bedöntené a logisztikai szolgáltatásokat, abban az esetben valóban félni kellene attól, hogy sokan elpártolnak az online vásárlástól. Azonban érdemes tudni azt is, hogy épp a járványhelyzet gazdasági hatásai miatt az évek óta munkaerőhiánnyal küzdő logisztikai ágazat kellő emberi erőforráshoz jutott.
Mindemellett a piacvezető szereplők is igyekeznek csökkenteni a logisztikai terheket; az AlzaBox-ok mellett ma már az Extreme Digital és az eMAG közös csomagautomatái is igénybe vehetők; az Easybox csomagautomatákból éjjel-nappal átvehetők az eMAG-nál és az Extreme Digitalnál megrendelt termékek egyszerűen és érintésmentesen. Idén száz budapesti helyszínen, a jövő év végén azonban már országszerte ötszáz helyen működnek majd a piacvezető e-kereskedelmi márkák saját üzemeltetésű automatái.